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  • Courtesy of the artist & Leeahn Daegu
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Jennifer Steinkamp Nature created by Light Jun 04 – Jul 03, 2010 | Daegu

빛으로 자연을 그리는 작가 제니퍼 스타인캠프 (Jennifer Steinkamp, 1958 ~ )는 미국을 중심으로 유럽과 미국의 주요미술관과 비엔날레에서 활발한 활동을 벌이고 있는 영상미디어 작가이다. 나무, 꽃, 구름, 대기와 하늘 그리고 몸 속 세포를 닮은 유기적인 형태를 사실적으로 또 추상적으로 작품 속에서 다루고 있는 작가의 영상은 투명한 대기 속에서 빛으로 반사되는 자연의 색과 그 움직임을 담고 있다. 

1980년대부터 영상 설치 작가로 독특한 작품세계를 만들어 온 제니퍼 스타인캠프는 주어진 공간에 대한 해석과 관객참여가 요구되는 작품을 발표해 왔고, '아인슈타인의 딜레마(Einstein's Dilemma, 2003),' '지미 카터(Jimmy Carter, 2002)' 등의 작품 발표와 더불어 영상미디어 작가로 큰 주목을 받아왔다. 그래픽 디자이너로 영화 속 특수효과 전문가가 되고자 희망했던 작가는 1982년 처음으로 컴퓨터 영상애니메이션을 접한 후 영상미디어 작가로 활동하기 시작하였는데, 특히 1940-50년대 여성영화감독으로 활동을 펼쳤던 드렌 마야감독의 초현실적주의 작품과 70년대 페미니스트 영화이론가였던 로라 멀비(Laura Mulvey, 1941 ~ ) 에 영향을 받았고, 특히 드렌 마야 감독의 영향은 그녀의 1990년대 작품에 반영되어 있다. 

제니퍼 스타인캠프의 작업을 이루는 요소는 빛, 공간 그리고 움직임이다. 공간속에 놓여지는 빛의 일루전은 우리의 공간에 대한 이전의 경험을 바꾸어 놓고, 작가는 빛이 어떻게 공간과 그 규모를 새롭게 창조해 내는지에 대해 탐구한다. 공간과 그 공간에 머무는 빛에 주목하고, 공간 안에 머무는 관객이 응시하고 경험하는 것에 대해 오랜 시간 동안 연구해 온 제임스 터렐(James Turrell)의 작품에서 보여지는 것처럼 제니퍼 스타인캠프는 빛과 건축에 대한 해석과 그에 대한 적용을 꾸준히 탐구해 왔다. 주어진 또는 찾아낸 특정의 공간에 적용된 영상프로젝트에서 예를 찾아 볼 수 있는 그녀의 작업은 실제하는 공간 속에서 빛으로 인해 변화하는 물질적 공간을 추적하고 비물질적 공간속에서 관람자와 영상이 맺는 관계에 주목한다. 그녀의 빛에 대한 집중력과 움직이는 이미지의 견고한 건축물에의 적용은 빛과 공간 그리고 영상이미지가 서로 하나의 작품으로 응축되는 모습을 눈으로 확인하게 한다. 더불어 의도적으로 프로젝터의 높이를 낮추어 관람자가 자연스럽게 작품 속으로 관계하게 하고 관객의 그림자가 작품의 일부로 기능하게 하는 등 작업 영역의 확장과 인터렉티브에 대한 새로운 시도 역시 지속하고 있다.

페미니즘과 동시대 사회적 이슈로부터 작업의 직접적인 동기를 얻거나 내용을 찾는 스타인캠프의 작업은 정교한 그래픽 작업과 색을 입히는 반복적인 과정을 거쳐 손에 잡힐 듯 움직이는 영상으로 완성된다. 그녀의 영상은 닫힌 공간을 열린 하늘로, 가상의 형상을 촉각적 텍스트로 전환하는데, 빛과 자연물이 빚어내는 가상공간 속 움직임과 시간은 보는 이로 하여금 현상학적인 직관과 통찰력을 마주하게 한다. 현실과 가상의 결합 속에서 실제하는 공간에 대한 통찰을 바꾸어 놓는 작가의 영상은 물질적 공간을 비물질적 대상으로, 기록된 시간은 움직이는 영상 속에서 빛으로 남아 관객을 감싼다. 

컴퓨터 애니메이션과 뉴 미디어를 작품의 질료로 사용하여 영상 설치 및 site-specific 프로젝트를 발표하고 있는 제니퍼 스타인캠프는 1965년 미국 덴버출신으로, 캘리포니아 인스티튜트 및 파사데나 디자인학교를 졸업, 2000년부터 현재까지 UCLA에서 교수로 재직하고 있다. 스타인캠프의 작업은 세계 주요 미술관에 소장되어 있는데 로스앤젤레스 타운티 미술관, 워싱턴 산호세 미술관, 코코란 갤러리, 로스앤젤레스 햄머 미술관, 마이애미 현대미술관, 이스탄불 현대미술관, 일본 타와타 아트센터 등을 포함하고 있다. 2002년 미디어시티 서울, 2004년 광주비엔날레에 참가하여 국내에 자신의 작품을 소개한 바 있으며 특히 2003년 제8회 이스탄불 비엔날레에서 발표한 'Eye Catching' 으로 세계적인 주목을 받은 바 있다. 

큐레이터 김혜경


 

 

An artist who paints the nature with light, Jennifer Steinkamp (b. 1958 ~ ) is a media artist based in USA, whose prolific works are seen at major art museums and Biennale in both Europe and USA. Images from the artist dealswith body cell-like organic form, trees, flowers, clouds, atmosphere and sky in realistic as well as abstract manner, possessing natural color, which is reflected as a light within transparent atmosphere, along with its subtle movement. 

Jennifer Steinkamp has been creating unique artistic world of her own as video installation artist since 1980s, presenting works requiring interpretation about given space as well as audience participation with such notable works as 'Einstein's Dilemma' (2003), 'Jimmy Carter' (2002) and others to a great acclaim as media artist. A graphic designer who originally intended to become VFX professional in the movie industry, this artist first got acquainted with computer animation in 1982 and began working as media artist since then. Jennifer Steinkamp was particularly influenced by surrealistic works by Maya Deren, one of the leading woman filmmakers of the 1940s-50s, as well as by Laura Mulvey (b. 1941~ ), feminist film critic of the 70s. Maya Deren's influences, in fact, are represented in Steinkamp's works in the 90s. 

The elements that constitute Jennifer Steinkamp's work are light, space and movement. The illusion of light that is heightened within the space completely changes our previous experiences about space, as the artist delves into how the light can newly create the space and its scale. She focuses on space and light that lingers on it and, as seen from the works by James Turrell, whose long-running inquiries on audiences' gazes and experiences while staying within certain space, continuously investigate on interpretation of light and architecture, along with its application. Examples of Jennifer Steinkamp's works can be found within visual projects applied to particular space that are given or found, pursuing light-transformed physical space within real space and focusing on the relationship within immaterial space between audiences and visual images. Her concentration on light, along with application of moving image on sturdy building structure enables us to witness with our own eyes how light, space and visual image can be condensed with one another as a resulting artwork. What's more, she lowers the height of the projector on purpose, so the audiences can naturally be related into the artwork, as well as to have audience's shadow to function as a part of the artwork, all in a continuous attempt as expansion of work area and for new possibilities of interactive art as well.

From feminism and contemporary social issues, Jennifer Steinkamp finds direct inspirations and/or contents for her works which are completed as grasping visual image after repeated process of detailed graphic works and color layering. Her images turn closed space into open air and shape of imagination into sensuous text, where the movement and time within an imaginative space created by light and natural beings brings the viewersto have their phenomenology intuition come face to face with their insight. The Artist's image changes audiences' insight on existing space within the unison of reality and imagination, covering them by turning physical space into immaterial object, while recorded time remains as a light within moving image.

Jennifer Steinkamp has been releasing visual installations and site-specific projects using computer animation and new media as the main ingredients to her works. Born in Denver, Colorado, USA in 1965, she graduated from California Institute of Arts and Pasadena School of Design and has been a professor at UCLA since 2000. Steinkamp's works are in display throughout major museums all over the world, including Los Angeles County Museum, San Jose Art Museum, Corcoran Art Gallery in Washington DC, Hammer Museum in Los Angeles, Museum of Modern Art-Miami, Istanbul Museum of Modern Art and Tawata Arts Center in Japan. She came to Korea in 2002 for Mediacity Seoul, then again in 2004 for Gwangju Biennale to introduce her works, while gathering an international acclaim with 'Eye Catching,' a work introduced during the 8th Istanbul Biennale in 2003. 

This exhibition at LEEAHN Gallery will be comprised of works with nature subjects as flowers and trees grouped as series. A total of 10 artworks will be shown at both Daegu and Seoul. 

Fly to Mars
It displays with computer animation the changes taking on the tree according to the seasonal changes, spring, summer, fall and winter, capturing the movements of wind and air through shaking twig. Image of twigs twisting, turning then heading upwards makes us feel the breathe of the artist inside the environment created with digital technology.

It's a nice day for a white wedding
The title of this artwork is taken from the title of mega hit from 1982 by Billy Idol, a former front man of punk rock group Generation X and the mega star as a solo artist during the 80s, called "White Wedding." Colors red, yellow, blue, pink and white represent the seasonal changes, with flowers of corresponding colors hanging from the ceiling to the floor and spilling underneath to create small cascade made of flowers. 

Rapunzel
Inspired by a fable by the Grimm Brothers of the same title, the space in which the artwork is installed reminds us of witch's garden within the fable. Meanwhile, ivy that sways down from the ceiling to the floor completely fills the surface of the wall, with wavering ivy in rhythms brings to mind the long hair of Rapunzel inviting the prince to the top of the tower.

Hurdy Gurdy Man 
Her work, Hurdy Gurdy Man is taken from a song title by Scottish singer Donovan Phillips Leitch, better known as Donovan (b. 1946~ ), with a homonym title signifying a guy playing a string instrument known as Hurdy Gurdy and a 19th century prostitute (then called Hurdy Gurdy Woman.) This work is expressed with simple and short 'dancing' flowers that may or may not seem alike. 

Dance Hall Girl
This series began from a term 'Dance Hall Girl' that the artist happened to hear by chance while watching a western cowboy. The term is a type of slang for a woman working at a saloon, in other words, a prostitute with elaborate dressing up in flashy colors. An image of short flower lightly waving can be installed in a space with little amount of light being shone through. 

Curator HaeKyung Kim

 

Artist

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