Search
Lee Kang-So
  • Photo : © Duk Chang Kim
  • From an Island - 06192, 2006, Acrylic on Canvas, 130.1 x 162 cm
  • From An Island 07303, 2007, Acrylic on canvas, 91 x 116.7 cm
Biography

Lee Kang So's sculptures take the form of accidental clumps of earth thrown haphazardly or into the air, culminating in their final forms. The act of creating art by 'throwing' earth, a material considered both as a substance that shapes humans and one that returns to the earth upon death, carries profound implications. The earth, once released from the artist's hands, becomes an autonomous entity. Throughout the process of throwing, factors such as direction, velocity, gravity, as well as incidental elements like sunlight and wind, combine organically, allowing the earth to determine its own existence. Thus, the artist restores the vitality of earth rooted in Eastern traditions, which has been overlooked due to the binary distinction between human subjects and non-human objects derived from Western dualistic concepts. Simultaneously, the earth is positioned as the sole entity with self-determination, challenging the dominant position of humans as the only subjects with agency. Critic Shim Eun-rok interprets Lee Kang So's throwing works as capturing the process of beings thrown into the world exerting efforts to project themselves, drawing parallels between the struggles of thrown beings to overcome their given circumstances and assert their own existence and that of the earth.

Lee Kang So's concept of 'wind' facilitates the connection of all elements in the universe, including earth and humans, transcending the boundaries between the non-human and human. The 'wind' serves as a connecting force capable of facilitating the pollination and fertilization of motionless flowers, ultimately bearing fruit. The artist hopes that viewers will sense this 'wind' in the exhibition space, recognizing that natural materials such as earth possess vitality and serve as manifestations of 'energy' interacting with all elements of the universe, including humans.

이강소의 조각은 흙을 아무렇게나 툭툭 쌓거나 허공에 던져 만들어지는 우연적 흙 덩어리를 최종 형태로 한다. 사람을 빚어내는 재료로써 혹은 사람이 죽으면 돌아가는 물질로써 여겨지는 ‘흙’을 ‘던져’ 예술 작품을 만드는 행위가 시사하는 바는 상당히 깊다. 작가의 손을 떠나 내던져지는 흙은 엄연한 주체다. 던져지는 과정에서의 방향, 속도, 중력, 그리고 건조 과정에서의 햇빛, 바람 등 우연적 요소들과 유기적인 결합을 이뤄내며 흙은 스스로의 존재성을 결정해야만 한다. 이로써 작가는 인간 주체와 비인간 객체 사이의 구분이라는 이분법적 서구 관념에서 비롯된, 그간 도외시되었던 동양적 전통에서의 흙의 생명성을 회복시킨다. 동시에 자기결정권을 가진 유일한 주체로서 군림하던 인간의 지위로까지 단숨에 흙을 위치시킨다. 심은록 평론가는 “하이데거는 인간이 ‘피투(thrownness 던져짐을 당하고)’되고 ‘기투’(project 던지는)한다고 한다.”라는 문장을 들여와, 이강소의 던지는 작품은 세상에 피투된 존재가 안간 힘을 쓰며 기투하려고 애쓰는 과정을 담아낸 것이라 해석했다. 그리하여, 세상에 피투되어 주어진 환경을 극복하고 자기 존재성을 결정하려 기투하는 흙 또한 인간과 다를 바 없는 존재였음을 상기할 수 있다.

 

이강소의 ‘바람’은 흙과 인간 즉, 비인간과 인간의 구분 없이 온 우주 만물의 연결을 돕는 것이다. 바람은 전혀 움직이지 못하는 꽃의 수술과 암술을 연결하여 열매까지 맺게 하는, 그야말로 만물을 이을 수 있는 존재다. 결국 작가는 관람자가 전시장에서 이 ‘바람’을 느끼며, 흙과 같은 자연의 물질은 정지된 사물이 아니라 ‘기운’을 가진 생명임을, 인간을 포함한 우주 만물과 상호작용하는 ‘유기적 에너지’로 연결된 존재임을 인식하길 바란다.

Exhibitions

View all
  • Lee Kang So 바람이 분다 (조각에 관하여) The Wind Blows: About the Sculpture Sep 05 – Oct 28, 2023 | Seoul
  • Group Show A Table of Korean Contemporary Art MAY 30 – Jul 01, 2007 | Daegu
  • Kangso Lee Oct 24 – Nov 18, 2007 | Changwon

News

View all

Books

View all